Deze maatregel heeft betrekking op de situaties 2 en 3 namelijk:
De hef- en reachtruck met een lastcapaciteit tot 8 ton in de binnensituatie is dieselaangedreven en heeft een Stage 3b motor of Tier 4 motor of hoger (situatie 2), of een Stage 1, 2 of 3a motor of een Tier 1, 2 of 3 motor mét effectief roetfilter (situatie 2) óf een dieselaangedreven motor zonder een effectief roetfilter (situatie 3).
Voor vorkheftrucks vanaf 8 ton: zie Verminderen DME blootstelling bij gebruik van heftruck vanaf 8 ton
Let op: Inspectie SZW zal de vervangingsplicht voor vorkheftrucks tot 12 ton en reachtrucks tot 12 ton opleggen zodra dit technisch haalbaar is, aangezien dit al in 2019 is gepubliceerd voor zowel binnensituaties als buitensituaties (bron: Basisinspectiemodule Blootstelling aan dieselmotoremissies, 2019).
Situatie 2:
Vervangingsmaatregelen
- De hef- of reachtruck wordt vervangen door een hef- of reachtruck met elektrische aandrijving.
- De hef- of reachtruck wordt vervangen door een hef- of reachtruck met een waterstof- of aardgasmotor.
- De hef- of reachtruck wordt vervangen door een hef- of reachtruck met een LPG-motor met katalysator.
Bij gebruik van dieselmotoraangedreven vorkheftrucks met een lastcapaciteit van 4 ton of minder in een binnensituatie is vervanging altijd verplicht. Aan 'vervanging' staat definitief weren uit de binnensituatie gelijk. Het gebruik van dieselaangedreven hef- of reachtrucks tot 8 ton in de binnensituatie is verboden indien deze na 1 juli 2020 is aangeschaft.
Een dieselaangedreven heftruck met een lastcapaciteit van 4 tot 8 ton die:
- 5 jaar of ouder is, moet binnen 6 maanden na bezoek van Inspectie SZW worden vervangen
- jonger dan 5 jaar is, moet worden vervangen zodra de vorkheftruck 5 jaar of ouder is, met een minimumtermijn van 6 maanden
Situatie 3:
Alle maatregelen voor situatie 2 zijn van toepassing. Zolang vervanging nog niet is gerealiseerd moeten alle dieselaangedreven arbeidsmiddelen voor gebruik binnen en buiten worden voorzien van een effectief roetfilter en dienen aanvullende beheersmaatregelen genomen te worden om de blootstelling aan DME zoveel mogelijk te verminderen.
Met deze wettelijk verplichte maatregel wordt de blootstelling aan dieselmotoremissie met een vervangingsmaatregel geheel vermeden of zoveel mogelijk verminderd conform de stand van de techniek.
- Arbobesluit 4.17 inzake Voorkomen van blootstelling; vervangen
- Arbobesluit 4.18 lid 1 inzake Voorkomen of beperken van blootstelling