Voor een onderhoudsbeurt rijden kranen, vrachtauto’s, bestelbussen en shovels de onderhoudswerkplaats naar binnen, daarna vindt onderhoud plaats en tot slot rijden ze weer naar buiten. Een bezwarende factor is de koude start. Tijdens het onderhoud wordt de motor van het voertuig getest.
Tijdens het vervangen van een inbouw roetfilter komt een hoeveelheid roetdeeltjes vrij.
Maatregel: geven werkinstructie bij vervangen roetfilter.
Situatie 1
- Diesel aangedreven voertuigen worden met behulp van andere hulpmiddelen in en uit de onderhoudswerkplaats gereden.
Opmerking: gedurende de looptijd van de Arbocatalogus wordt nagegaan of dit realiseerbaar is. - Bij het testen en proefdraaien van dieselmotoren is het niet mogelijk om de bron weg te nemen.
Maatregelen: geen.
Situatie 2
Diesel aangedreven voertuigen rijden op eigen kracht de onderhoudswerkplaats in of uit.
- Vrachtwagens en bestelbussen zijn voorzien van een Euro 4, 5 of EEV-motor of een motor met een effectief roetfilter.
- Kranen en shovels hebben een Stage 3b of een Tier 4 motor of zijn voorzien van een effectief roetfilter.
- Er is een rechtstreekse afvoer van de uitlaatgassen door middel van een afvoerslang op de uitlaat. Deze wordt bevestigd voordat het voertuig naar binnen rijdt.
Het testen en proefdraaien vindt plaats in een daarvoor ingerichte testruimte. Op de uitlaat is een afvoerslang aangesloten.
Maatregelen: alle technische en organisatorische aanvullende maatregelen worden genomen.
Situatie 3
- Diesel aangedreven voertuigen met een Euro 3 motor of lager of Stage 1, 2 of 3a of Tier 1, 2 of 3 motor zonder effectief roetfilter of ontregelde motoren Euro 4, 5, EEV, Stage 2 en 3a of Tier 2 en 3 rijden op eigen kracht de onderhoudswerkplaats in en uit.
- Het testen en proefdraaien vindt plaats in een daarvoor ingerichte testruimte. Op de uitlaat is geen afvoerslang aangesloten.
Maatregelen: verminderen DME-blootstelling in werkplaats, verminderen DME bij testen en alle aanvullende technische en organisatorische maatregelen worden genomen.
De verplichtingen rondom DME zijn nader toegelicht in het document Arbocatalogus Dieselmotoremissies. De verplichting om emissies te minimaliseren is de zogenoemde inspanningsverplichting van de werkgever; zie paragraaf 2.6 van voornoemd document voor een uitgebreide toelichting op de invulling van het begrip inspanningsverplichting.
- Basisinspectiemodule van Inspectie SZW Blootstelling aan dieselmotoremissies (DME) 2014